RAAK PRO Change
CHange staat voor Competitive Heavy-vehicles using AI to create Next Generation Efficiency)
Op welke wijze komen we tot nieuwe inzichten hoe AI/Machine Learning methoden, in relatie tot andere relevante data science technieken, effectief kunnen bijdragen aan data gedreven innovaties in bedrijfsvoertuigen? Een nieuwe basis voor praktische inzetbaarheid van AI/Machine learning, gericht op schoner, veiliger en productiever transport.
Transport is verantwoordelijk voor een kwart van de EU broeikasgassen. Innovaties in vrachtvervoer zijn nu vooral gericht op het trekkend voertuig. Veel van die innovaties zijn gebaseerd op de continue datastromen die in het voertuig beschikbaar zijn via on-board systemen zoals FMS, EBS, GPS,.. (data gedreven innovatie). Daarmee is het vrachtverkeer schoner en efficiënter geworden (CO2 afname met 17 % tussen 2010 en 2020, zie [1]). Maar we zijn er nog lang niet, gezien de vergaande ambities in de ‘Green Deal’ en de diverse nationale klimaatplannen. Het vrachtverkeer groeit qua aantal en vervoerscapaciteit. Vergelijkbare innovaties hebben de oplegger of aanhanger nog nauwelijks bereikt hoewel de genoemde datastromen daar prima voor kunnen worden ingezet. Dat is een gemiste kans en CHANGE gaat dat veranderen.
Dit bovenstaande samengevat wordt onderzocht in het 4-jarig RaakPRO programma: CHANGE. En daarvoor is de onderstaande vraag samen met de consortiumleden geformuleerd:
Welke meerwaarde biedt het (data gedreven) ontwerpen en slimmer maken van getrokken materieel, al dan niet in samenhang met de systemen in het trekkend voertuig, voor een schoner, efficiënter en productiever transport
Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van on derzoek in drie Use Cases, zie figuur 1. CHANGE is gestart op 15 jauari 2023.